Dikuasakan oleh Blogger.

Berbahagialah menjadi muslimah

>> Isnin, September 19, 2011




Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamu'alaikum wrbth...
Segala puji bagi ALLAH seru sekalian alam, yang tiada sekutu bagi-Nya, tiada beranak dan diperanakkan. Maha Besar ALLAH yang telah menciptakan bumi yang indah dan subur tempat kita mencari makan, bercucuk tanam dan berkampung halaman. Maha Besar ALLAH yang telah membentangkan langit yang indah laksana tempat kita bernaung, berhiaskan bulan dan bintang yang gemerlapan di angkasa, dilengkapi pula dengan matahari yang memancarkan cahayanya yang penuh mengandung syarat-syarat kehidupan yang utama bagi semua makhluk di seluruh alam ini.

Selawat dan Salam sejahtera semoga dilimpahkan pada junjungan mulia Nabi Muhammad SAW yang diutus oleh ALLAH untuk mengajar manusia berbudi luhur dan berakhlak tinggi dan semoga dilimpahkan juga bagi keluarganya, para sahabatnya yang telah bersungguh-sungguh berjuang dalam menyebar dan mengembangkan agama islam ke seluruh penjuru dunia.


Alhamdulillah, syukur pada ALLAH S.W.T kerana dengan izin-Nya hambanya ini masih lagi mampu menyampaikan sesuatu disini, masih lagi mampu menghirup setiap zarah udara kurniaan-Nya, masih lagi mampu menjalani ibadah kepada-Nya dan syukur yang tidak terhingga, yg sehingga kini masih lagi berada dalam nikmat iman dan islam, nikmat yang teramat besar dalam diri semua umat islam, Ya ALLAH, Ya Wahhab Ya Matin kekalkanlah taufiq dan hidayahMu dalam diri kami sehingga terhentinya nafas ini selamanya.....aamiin ya Rabbal'alamin......

Buat saudari muslimahku semua, nukilan ini khas bt ingatan kita bersama, satu tujuan yang pengakhirannya adalah sangat indah. sungguh diri ini begitu kasih padamu, terlalu banyak fitnah yang berlaku akibat lemahnya iman kita semua, lalu diri ini yg masih lagi bermujahadah ingin mengajak akhawat semua untuk bersama-sama mencari erti sebenar maksud hidup kita berada di dunia ini, Allah Ghoyatuna Arrasul Qudwatuna Al Qur'an dusturuna Al Jihadu Sabiluna Almautu fii sabilillah Asma amanina, inya-ALLAH..aamiin :') 



Berbahagialah menjadi muslimah

Saudariku muslimah, ingatlah denganmu dunia yang indah ini menjadi semakin indah. Nabi SAW kita bersabda, " Sesungguhnya dunia seluruhnya adalah kenikmatan (perhiasan) dan sebaik-baik kenikmatan dunia adalah wanita shalihah" (HR Bukhari)

ALLAH SWT telah menciptakan wanita begitu indah baik rupa maupun bentuknya, tapi hanya sedikit wanita yang menyedari akan kodrat dan kewajibannya. Wanita Shalihah bukan wanita biasa. Ia adalah wanita muslimah yang sangat berbeza dari wanita kafir maupun wanita fajir lainnya.

Tidakkah kita bangga menjadi pengikut Nabi Muhammad SAW kekasih-Nya? pengikut jejak wanita-wanita mulia penghulu syurga; Khadijah r.anha, Aisyah r.anha, dan Fatimah r.anha? ALLAH SWT telah menjanjikan pahala yang begitu besar bagi wanita muslimah, sama halnya seperti laki-laki dalam firman-Nya: " Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupannya yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan." ( QS.An-Nahl:97)  Allahu Akbar! Firman ALLAH SWT: " Maka yang mana satu nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan. " (S.Ar-Rahman:13)

Sebagai wanita muslimah yang telah diberi kemudahan oleh ALLAH SWT, dikurniai nikmat terbesar berupa Iman, maka lakukanlah hal-hal yang mulia, sebagai bentuk syukur kepada-Nya agar Dia berkenan membuat kita bahagia didunia dan diakhirat. Taatilah ajaran agama, berperilakulah sesuai dengan Al-Quran dan As-Sunnah kerana kita adalah seorang muslimah. Sungguh...ini adalah kemuliaan yang besar dan kebanggaan yang tiada tara, satu-satunya jalan keselamatan yang tidak dikurniakan kepada semua orang. Rasulullah SAW bersabda: " Jika wanita sholat lima waktunya, berpuasa dibulannya, menjaga kemaluannya, dan mentaati suaminya, maka akan dikatakan kepadanya: " Masuklah ke dalam syurga dari pintu syurga mana saja yang kamu sukai." ( HR Ibnu Hibban, Thabrani).

Maka bergembiralah wahai muslimahku semua kerana kita telah rela meyakini ALLAH sebagai Rabb, menjadikan islam sebagai agama, dan mengakui Nabi Muhammad SAW adalah utusan-Nya, yang telah menjunjung tinggi martabat kaum wanita, jauh dari perlakuan jahiliyyah yang nista. Al-Quran mengabadikan pandangan bangsa arab jahiliyyah sebelum islam: " Dan apabila seseorang dari meraka diberi kabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah. Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)? Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu." (QS.An-Nahl:58-59)

Itulah kehidupan wanita sebelum islam, tapi kita sekarang sejajar dengan kaum laki-laki dalam penghambaan kepada ALLAH SWT, meskipun berbeza dalam fungsi sosialnya mengikut kodrat dan fitrah, tidak seperti dalam faham feminisme yang jahili dan menipu. Kita merdeka dan bebas menjalankan perintah ALLAH dan Rasul-Nya demi mengejar pahala yang begitu tinggi, berupa syurga yang abadi. Akankah sekarang kita menyia-nyiakan kesempatan yang sedikit ini?

Marilah duhai muslimahku semua, kita bersegera dan berlumba-lumba demi mewujudkan cita-cita kita, jangan kita mau kalah dengan kaum laki-laki kerana kita punya hak yang sama dalam hal ibadah. Jangan pula kita mau kalah dengan hawa nafsu kita, yang cenderung lebih banyak menuruti hawa nafsunya, dan keinginan-keinginan syahwatnya.




Sebagai wanita muslimah, jangan kita pernah putus asa dari rahmat ALLAH SWT yang begitu luas, segeralah bertaubat dan memohon keampunan-Nya, kerana ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Rasulullah SAW memberikan petunjuk kepada ibunda kita 'Aisyah r.anha: " Bila engkau diliputi dosa mohonlah ampun kepada ALLAH dan bertaubatlah kepada-Nya, sebab bila seorang hamba mengakui dosa-dosanya dan bertaubat, nescaya ALLAH akan menerima taubatnya. "(Muttafaq 'alaih)

Sungguh indah, apabila kita bisa melakukan semua yang diredhai ALLAH SWT dan meninggalkan larangan-Nya. Tidak maukah kita disebut sebagai ' mar'ah shalihah ' (sebaik-baik perhiasan dunia) yang dicintai ALLAH dan Rasul-Nya? Tidakkah kita bangga bila menjadi pendamping kaum laki-laki dalam perjalanan menuju syurga?

Saudari muslimahku semua, emasmu adalah agamamu, perhiasanmu adalah akhlakmu, dan hartamu adalah budi pekertimu...

Semoga ALLAH SWT senantiasa menjaga iman kita, meneguhkan hati kita tetap di jalan-Nya, mengikut jejak Rasul-Nya, sehingga kita bisa masuk ke dalam syurga ALLAH yang penuh nikmat, kekal abadi buat selama-lamanya...aamiin 

~Salam mahabbah buat semua sahabat yang dikasihi ALLAH S.W.T, sungguh merindui kalian semua :')....
Uhibbuki fillah 


Catat Ulasan

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sahabat filah yang dikasihi ALLAh..

Lewat laman ini pasti dan pasti terdapat banyak kekurangan dan kesilapan yang tentu saja disebabkan kerana kedhaifan ana sebagai penulis.

Maka, kupinta ditegur sapa dan nasihat ikhlas sentiasa terbuka, demi wujudnya islah antara kita..in shaa ALLAH

Jazaakumullahu khairan wa ahsanal jaza' atas kunjungan hati :)

♥ Salam ukhuwahfillah, barakallahu fikum ♥

♥ Malik Bin Dinar ♥

Sebaik-baik contoh dalam dakwah islamiyyah ialah Rasulullah SAW. Sebarang usaha yang tidak mencontohi usaha dan cara Baginda SAW, kebiasaannya akan menemui kekecewaan dan kegagalan. Pendakwah hendaklah banyak mendampingi sirah Rasulullah SAW dan menjadikan Baginda sebagai Qudwah (ikutan). Dakwah Rasulullah SAW mengajak kepada Aqidah dan Iman dahulu dari yang lain.

Daie (pendakwah) hendaklah memperingati diri sendiri sebelum memperingati orang lain. Memperbaiki diri sendiri sebelum memperbaiki orang lain. Jika daie beramal dengan apa yang diperkatakannya nescaya memberi kesan kepada hati pendengar, jika tidak apa yang diperkatakannya hanya mampu sampai ketelinga sahaja. Demikianlah pandangan Malik Bin Dinar.

♥ Ummatan Wahidah ♥

Selagi kita mengaku ALLAH yang satu, selagi itulah pasti ada jalan untuk bersatu. Sesama muslim kita umpama dua telapak tangan, dengan dipertemukan, terhasillah persaudaraan.

Tangan kanan kotor, tangan kiri juga kotor, namun dengan interaksi yag harmoni berasaskan kelembutan dan kejujuran, kita akan saling membersihkan.

Jangan ada benci. Jangan dibauri kelicikan strategi yang penuh prasangka dan tipu daya... kedua tangan akan terus bercakaran. Keduanya akan saling melukakan.

Hidup hanya sementara... sampai bila kita akan bersengketa? Percayalah apabila berada di ambang kematian... kita akan jadi rindu untuk meminta maaf dan memaafkan.

- Ustaz Pahrol Mohamad Joui -

♥ Dr 'Aidh al-Qarni ♥

Syurga itu sgt mahal harganya, jangan terlalai dalam kesenangan atau semakin jauh dari ALLAH kerana kejahilan dan kesombongan.

Bermujahadahlah dengan sungguh sungguh...telanlah kepahitan mujahadah utk menikmati kelazatan ibadah..apatah lagi tawarannya adalah syurga ALLAH. Nafsu kita ini...ya..nafsu inilah yg harus kita didik dengan taqwa, jernihkan dgn ibadah yang ikhlas...sucikan dengan memohon langsung kepada ALLAH.

Memang benar...kalau kita berlonggar sangat dengan nafsu...lemah mujahadah..akhirnya kita menjadi tawanan nafsu. Hubungan dengan ALLAH terasa tawar...solat tapi rasa jauh, quran pun sudah tak tercapai dek tangan..dengan dosa terasa biasa. Justeru...isytiharkan Jihad!..dgn nafsu, dgn bisikan syaitan dari kalangan jin dan manusia...supaya kita kuat untuk menyebarkan kebaikan dan kesejahteraan pada yang lain dengan izin ALLAH.

~ Indahnya Syurga ~

  © Blogger template Snowy Winter by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP