:: Salam kemenangan Aidilfitri ::


بسم الله الرّحمن الرّحيم
Allahumma sholli ‘alaa sayyidina Muhammad, wa ‘alaa aalihi wa shohbihi ajma’iin…
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kini Ramadhan telah pun berakhir, sedih lantaran harus berpisah dengannya, adakah mungkin bertemu kembali? Allahu Rabbi! Y___Y" Allahu 'alam..Semoga amal ibadah kita semua, diterima oleh Allah SWT..aamiin InsyaAllah

Sedikit perkongsian dari sahabat baik...sama-sama kita hayati serta usaha amalkannya..:)

*****


Hari Raya 'Idul Fitri yang pasti jatuh pada tanggal 1 Syawal merupakan hari yang sangat istimewa. Seluruh kaum muslimin di berbagai belahan bumi bersuka cita merayakannya sebagai Hari Raya 'Idul Fitri.


Bergembira, kerana hari raya itu merupakan rahmat Allah yang diberikan kepada umat Nabi Muhammad SAW. Disebut 'Id, kerana pada hari itu Allah memberikan berbagai macam kebaikan kepada hamba~Nya. Di antara kebaikan itu adalah berbuka setelah adanya larangan makan dan minum selama bulan suci Ramadhan, dan kebaikan berupa diperintahkannya mengeluarkan zakat fitrah.

Lantas apa yang perlu disiapkan si hamba untuk menyambut hari mulia tersebut? Ada beberapa hal yang disunnahkan dilakukan, yang pahalanya sangat besar. Iaitu, banyak bertakbir dan berdoa pada malam harinya, kerana doa di malam 'Idul Fitri termasuk doa yang tidak akan ditolak Allah SWT.

Kita juga dianjurkan untuk menghidupkan malam 'Id itu dengan beribadah, sholat Tahajjud, membaca Al Quran, dan ibadah-ibadah lainnya.

Ada satu hadits yang ertinya, "Barang siapa menghidupkan malam-malam 'Idul Fitri dan 'Idul Adha (yakni dengan beribadah, sholat Tahajjud, membaca Al-Quran, dan bertakbir atau ibadah lainnya) maka tidak akan mati hatinya di saat hati yang lain mati." (HR. Ibnu Majah dan Ath Thabarani)

Para ulama hadits mempunyai penafsiran yang banyak mengenai kalimat "di saat hati yang lain mati". Ada yang mengatakan, hari itu adalah hari sakaratul maut. Jadi saat sakratul maut banyak orang yang hatinya mati, sehingga mereka tidak keluar dengan membawa iman. Nah, orang-orang yang suka menghidupkan malam 'Idul Fitri, insya Allah matinya dalam keadaan hati mereka tetap hidup untuk mengingat Allah SWT.

Ada juga yang mengatakan, di saat hati yang lain mati itu adalah hari akhirat, saat Allah menyiksa hati hamba-hambaNya. Maka hati yang menghidupkan malam `Idul Fitri akan senantiasa hidup.

Jadi sebaiknya, pada malam 'Id itu, kita banyak bertakbir, berdoa, dan menghidupkan malamnya dengan ibadah lainnya, seperti sholat Tahajjud dan berdzikir. Lalu, pada pagi harinya, kita disunnahkan mandi seperti mandi wajib, membasuh seluruh anggota badan, dari ujung rambut sampai ujung kaki. Dan disunnahkan untuk perempuan, memandikan anak-anaknya yang belum baligh.

Kemudian memakai wangi-wangian dan disunnahkan pula memakai pakaian baru. Mungkin inilah yang akhirnya, kerana ada kesunnahan memakai baju baru di hari 'Id.

Enam Hal yang Perlu Diperhatikan

Hal-hal yang perlu diperhatikan pada Hari Raya 'Idul Fitri. Iaitu, pertama, makan waktu pagi sebelum melaksanakan sholat 'Id, cukup beberapa biji kurma, sebagai wujud pelaksanaan sunnah Nabi Muhammad SAW. Dalam sebuah hadits, sahabat Rasulullah SAW, Anas RA berkata, "Nabi SAW tidak keluar rumah pada Hari Raya `Idul Fitri hingga makan beberapa kurma." (HR Bukhari).

Kedua, membayar zakat fitrah, sebagai penyuci bagi orang yang berpuasa dari perbuatan sia-sia dan keji. Di sisi lain, zakat fitrah merupakan hal yang dapat menggembirakan bagi kaum fakir serta menumbuhkan kasih sayang antara sesama orang Islam dan sebagai pembersih bagi jiwa serta menundukkan sifat kikir. Disebutkan dalam sebuah hadits, "Zakat fitrah untuk membersihkan orang yang berpuasa dari kata-kata keji atau perbuatan yang sia-sia serta untuk memberi makanan kepada orang-orang faqir dan miskin" (HR. Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Ketiga, mengenakan pakaian baru, berdandan, dan berhias sekadarnya, sebagai wujud memperlihatkan nikmat Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah SWT amat menyukai bila hamba~Nya memperlihatkan bekas pengaruh nikmat-Nya." (HR Tirmidzi).

Keempat, mengambil jalan yang berbeza saat berangkat dan pulang sholat 'Id. Hal ini sebagaimana yang dilakukan Rasulullah SAW, beliau mengambil jalan yang berbeza saat pulang dan perginya (HR Bukhari). Di antara hikmahnya adalah agar orang-orang yang lewat di jalan itu bisa memberikan salam kepada orang-orang yang tinggal di sekitar jalan yang dilalui tersebut, dan memperlihatkan syiar Islam.

Kelima, bertakbir. Nabi SAW biasa berangkat menunaikan sholat pada Hari Raya `Id, lalu beliau bertakbir sampai tiba di tempat pelaksanaan sholat, bahkan sampai sholat akan dilaksanakan (HR Baihaqi).

Keenam, sholat `Id. Hukum shalat `Id adalah sunnah muakkadah, sunnah yang sangat ditekankan. Rasulullah SAW senantiasa mengerjakan shalat 'Id.

Nabi SAW menyuruh kaum muslimin untuk menghadirinya hingga para wanita yang haid pun disuruh untuk datang ke tempat sholat, tetapi disyaratkan tidak mendekati tempat sholat. Selain itu Nabi juga menyuruh wanita yang tidak punya jilbab untuk dipinjami jilbab sehingga dia bisa mendatangi tempat sholat tersebut.

Waktu sholat 'Id adalah setelah terbitnya matahari setinggi tombak hingga tergelincirnya matahari (waktu dzohor). Disunnahkan untuk mengakhirkan sholat 'Id, agar kaum muslimin memperoleh kesempatan untuk menunaikan zakat fitrah.

Seusai shalat 'Id, hendaknya kita saling berkunjung, baik dengan berziarah maupun mengucapkan salam. Setelah itu baru kita bersilaturahim kepada orang tua kita, kerabat, tetangga, dan kaum muslimin.

wallahu'alam...

Ana selaku admin, ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Hati-hati semua jika dalam perjalanan pulang ke kampung halaman
Jaga iman, jaga amal ibadah, jaga hati dan jaga diri ya sahabat semua :)
Barakallahulakum ♥

Ulasan

Salam Idulfitri akak sayang (^_^)

Syukron perkongisan, subhanallah..nice ilmu, barakallah!!

Maaf salah silap ana jugak yer ukhti yg dikasihi =')

Moga akk sekeluarga sentiasa dlm rahmatNYA, ameen =')

Abd Razak berkata…
السلم عليكم ورحمة الله

Moga Allah melimpahkan kesihatan yang baik buat sahabat di sana serta keampunan dan keredhaan~Nya..aamiin

Selamat Hari Raya Duhai sahabatku..
Taqaballahu Minna Wa Min Kum
Maaf atas segala silap dan salah..

Moga dengan tarbiah Ramadhan kali ini dapat membaiki diri kita dari hari ke hari sehingga kita berjumpa dengan Ramadhan tahun hadapan, semuanya baik dalam pandangan Allah SWT...aamin

Jazzakallahu khair ya sahabat :)

♥ Srikandi Perindu Syurga ♥

Wa'alaikumussalam dinda sayang :)

Alhamdulillah, perkongsian dari mereka yang berilmu..:)

Moga rahmat Allah terus tercurah buat mereka duniyaa akhirat, aamiin^^

Akak juga ya, maaf salah dan silap yang ada, moga Allah jua merahmatimu sera keluarga duhai adikku :) ~♥~

sayang LILLAH^^
take care syg ~♥~
~*~Sahabat Abd Razak

Wa'alaikumussalam warahmatullah..

Aamiin alhamdulillah doanya, semoga sahabat sedemikian juga, moga beroleh kemenangan dan TAQWA disisi~Nya, aamiin

Selamat Hari Raya juga ya sahabat..
maaf jua dipinta atas salah dan silap yang ada,..maaf zahir dan batin~

insyaAllah, mudah-mudahan hasil tarbiyyah ramadhan kali ini mampu memberi kesan pada 11 bulan yang akan datang, aamiin Ya Rabb..

Jazaakallahu khaira ya sahabat :)