Nurullah (Nur Hidayah)


بسم الله الرحمن الرحيم
وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Walau waktu terus berlalu, namun Rahmat dan Hidayah ALLAH tetap berterusan...


 Apabila matahari terbit dan memancarkan cahayanya dengan terang, dapatlah kita lihat kerja-kerja yang baik dengan jelas. Bila matahari tenggelam dibarat malam pun tiba, alam menjadi gelap dan sunyi, segala kerja-kerja yang baik pun berhenti, kerja-kerja yang jahat mula bermaharajalela.


Demikianlah, apabila hati-hati manusia dimasuki nurullah (nur hidayah) maka manusia dapat melihat dan mengenal kebaikan serta kebenaran seterusnya dapat melakukan kerja-kerja yang baik. Sebaliknya bila hati-hati manusia gelap (disebabkan kejahilan, kelalaian, nifaq dan syirik) maka manusia tidak nampak kebenaran dan tidak mengenali kebaikan, lalu manusia membuat kerja-kerja yang salah dan mungkar.


Firman ALLAH S.W.T :-
" Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran ALLAH serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras dan banyak diantaranya orang-orang yang fasiq (derhaka)." (Al-Hadid:16)


" Orang yang paling malang adalah orang yang telah mendapat bimbingan dari ALLAH S.W.T namun dia sengaja memilih jalan yang salah kerana cinta mereka kepada dunia ini "

Wallahu'alam



Bismillahirrahmanirrahim,


Salam serta selawat kepada junjungan Nabi S.A.W, Rasul pilihan kekasih-Nya, salam serta doa keselamatan juga terlimpah buat keluarga Baginda, para sahabat 'khairul qurun' serta seluruh umat Baginda yang setia berkomitmen, menggenggam setia sunnah-sunnah Rasulnya sehingga akhir zaman.

" Ya ALLAH Ya Rahman Ya Rahim, tidakku sedari selama ini cinta-Mu tidak pernah menyepi, Rahmat kasih sayang-Mu yang tiada bertepi, setiap hamba-Mu tetap Kau sayangi, biar pun banyak dosa yang menghimpit diri, Janji-janji pada hamba-Mu tidak pernah Kau mungkiri, Ya ALLAH ampuni kami, ampuni kami, ampuni kami, terimalah taubat kami....

Ya ALLAH Ya Rahman Ya Rahim, boleh dikatakan bahawa kami ini sedang karam dan tenggelam dalam lautan kemaksiatan, kami tidak kuat Ya ALLAH, kami tidak nampak jalan keluar, yang telah karam itu tidak mungkin keluar melainkan dengan rahmat-Mu, yang mampu menyelamatkan kami dari lautan kemaksiatan itu hanyalah Engkau Ya ALLAH, selamatkanlah kami, selamatkanlah kami, selamatkanlah kami dengan rahmat-Mu Ya Tuhanku..

Ya ALLAH Ya Rahman Ya Rahim, kurniakanlah kepada kami mujahadah yang mampu menyinari batin kami dengan sinaran dan cahaya petunjukMu, Ya ALLAH kurniakanlah kami mujahadah, akhlak-akhlak dan sifat-sifat yang terpuji yang membukakan pintu kejayaan buat kami didunia dan diakhirat, Ya ALLAH kurniakanlah kami mujahadah yang membantu kami mengajak dan memimpini manusia ke arah amar ma'aruf dan nahi 'anil mungkar...Ya ALLAH bantulah kami, bantulah kami, bantulah kami yang dhaif ini...ameen Ya Rabbal a'lamin...

~ Menulis untuk mengislah diri lagi dan lagi agar terbentuknya iman yang jati dalam diri~ 
Moga ALLAH redha dan kasih kita semua...

Ulasan